Saturday, February 8, 2014

SET BERPANTANG



Betapa pahit dan manisnya pengalaman berpantang bagi wanita Melayu yang baru bersalin. Walaupun tempoh pantang selama 44 hari adalah suatu masa yang amat menguji kesabaran, boleh dikatakan sebilangan besar wanita Melayu masih tekun dan rela mengikuti tradisi ini. Dikatakan wanita yang rajin berpantang dijamin akan mendapat kembali potongan badan asal mereka, menjadi sihat dan cergas seperti sedia kala, kelihatan jelita dan mampu mengekalkan minat suami terhadap mereka. 






Ilmu perbidanan juga dikatakan satu anugerah Tuhan bagi individu dan keluarga yang terpilih sahaja, dengan tujuan supaya mereka membantu wanita dari semua lapisan masyarakat. Bidan kampung dianugerahkan kebolehan ini bagi membantu wanita-wanita desa.

Kini, wanita Melayu di bandar tidak dapat melakukan kesemua amalan berpantang kerana tiada ahli keluarga dan masyarakat sekeliling yang dapat memberi sokongan sebagaimana kehidupan masyarakat di kampung dahulu. Mengikut tradisi, ibu baru akan dibantu dan ditemani oleh:

  • bidan kampung;
  • pengasuh khusus;
  • emak sendiri atau ibu mertua.

Memang diakui bahawa tanpa orang lain membantu, ia akan sukar untuk mengamalkan pantang dengan lengkap dan sempurna selama 44 hari. 
Namun begitu, beberapa amalan utama masih banyak dipraktikkan oleh wanita Melayu. Baca lebih lanjut mengenai:

  • Bengkung
  • Urut-mengurut
  • Jamu
  • Bertungku
Mandi-mandian herba dan akar kayu, serta amalan-amalan lain juga.


Di samping itu, selain daripada semua proses-proses yang telah dilakukan di atas ibu berpantang juga boleh memulihkan tenaga, mendapat tenaga dan sihat cergas semasa dalam pantang. Antara pilihan seterusnya yang boleh diambil adalah makanan tambahan atau supplement.

Set ini memang menjadi pilihan ramai pengguna dan pelanggan Shaklee kami kerana ianya dapat memberi vitamin dan nutrien cukup untuk ibu yang masih lemah dan letih selepas melahirkan anak. Jom tengok bagaimana rupa set berpantang atau set selepas bersalin atau set dalam pantang Shaklee! 



Gambar di atas adalah set basic berpantang Shaklee. 




Gambar di atas pula adalah set lengkap berpantang Shaklee, di mana ianya lengkap untuk proses semasa dalam pantang, set penyusuan Shaklee dan set tenaga Shaklee. 



Berbaloi-baloi tau.. Setiap satu ada fungsi dlm pembekalan nutrien utk badan ibu selepas bersalin. 


Antara kebaikan set berpantang Shaklee ini :-

1- dapat memberikan tenaga melalui nutrien yg lengkap sepanjang ibu dalam tempoh berpantang

2- dapat membantu ibu agar mudah menguruskan emosi mereka semasa dalam proses berpantang ini - kurangkan stress 

3- membantu melancarkan peredaran darah selepas proses bersalin

4- membantu memulihkan organ peranakan supaya kembali subur dan memulihkan kesihatan rahim selepas bersalin.   

5- membantu memulihkan luka luaran dan dalaman selepas bersalin.

6- dapat mengekalkan kecantikan tubuh badan seperti sebelum bersalin, bertenaga dan sihat. 

Jangan tunggu lama-lama pada yang memang tengah google atau carian produk selepas bersalin. In shaa Allah set ini mampu membuatkan anda semua tersenyum puas apabila memiliki dan kesannya nanti. 


            Zainora Hayari 016-5215057
            Shaklee Independent Distributor 
          area Ipoh, Kuala Kangsar, Gopeng, 
               Kampar, Perak.
      

No comments: