Thursday, May 11, 2017

BAGAIMANA MERAWAT KEMURUNGAN (DEPRESSION) DENGAN BIJI LABU

Biasa tengok bijik labu tak uolls? Kalau sesiapa pernah belah labu sebijik tu, korang akan nampak bijik2 putih atau kekuningan di tengah2 dalam sebijik labu tu. Orang tua tua dulu mesti akan keluarkan bijik labu tu dan keringkan ianya. Kenapa diorg buat mcm tu? Sebab lps tu boleh makan isi bijik labu tu, sedappp! Lemak2x kacang gitu. Rupanya, bukan rasanya sedap saje.. tapi khasiatnya banyak betul.. kalau tak kaji kandungan dan kebaikan bijik labu, mmg lah tak tahu. Okey, jom kita tengok apa bestnya bijik labu ni. 

 Image may contain: food and text

Bijik labu ni rupa-rupanya ianya penuh dengan vitamin E, K dan mineral seperti magnesium, zink, mangan, fosforus, besi dan tembaga serta antioksidan beta karotena dan lutei. 


Biji labu jugak mengandungi kompaun yang berkesan dlm melawan sel-sel kanser. Bahkan biji labu ini jugan boleh membantu menjadi perisai kepada pelbagai jenis kanser dan ianya mempunyai sifat anti-inflamasi. 


"Sebuah kajian di Jerman menunjukkan bahawa wanita yang melewati menopaus harus mengambil bijilabu setiap hari dan mempunyai peluang 23% lebih rendah terkena kanser payudara."


Minyak bijik labu juga berkesan dan berguna untuk digunakan pada masalah peningkatan kelenjar prostat. Minyak ini mengandungi fitokimia dan antioksidan yang boleh melawan radikal bebas dalam organisma dan menghalang pembentukan sel kanser.
Related image 
 

Biji labu ini juga boleh menjadi rawatan semulajadi yang sangat berkesan bagi menghapuskan cacing pita yang terdapat di dalam usus.


Kandungan L-trytophan yang terdapat di dalam biji labu sering dicadangkan dalam membantu merawat kemurungan. Fungsi ini sesuai dalam memberi manfaat kepada wanita menopaus. Mengambil 2 gm sehari selama 12 minggu telah menunjukkan peningkatan yang ketara dalam kepekatan kolesterol lipoprotein dan pengurangan dalam tekanan darah diastolik. Ia juga membantu melegakan gejala menopaus dengan pengurangan ‘hot flashes’, sakit kepala dan sakit sendi. 


Ramai sukar percaya bahawa biji labu dapat memberi kesan yang terbaik terhadap kesihatan prostat. Tapi biji labu ni boleh membantu mengecutkan prostat sebab biji labu mengandungi phytosterols, ia selalu digunakan untuk merawat di peringkat awal pembesaran kelenjar prostat atau BPH (Benign pristatic hypertrophy), ini disarankan oleh Jabatan Kesihatan Jerman. 


Sering masuk ke dalam diet harian, selain dapat memelihara hormon, ia juga boleh mencegah batu karang buah pinggang, mengurangkan gejala arthritis dan risiko osteoporosis, menurunkan kadar kolesterol LDL dan melindungi folikel rambut serta kesihatan mata. Biji labu ini juga boleh menjadi rawatan semulajadi yang sangat berkesan bagi menghapuskan cacing pita yang terdapat di dalam usus.


Tak hairan lah biji labu ni dikatakan "Superfood" kerana khasiatnya banyak utk badan kita. Susah sgt nk cari bijik labu ni? Senang aje kalau korang perlukan khasiat seperti yg saya ceritakan tadi ni, Nutriferon Shaklee mempunyai kandungan bijik labu ni. Senang utk di ambil, senang utk dibawa dan sesuai utk semua peringkat umur. Bagi meningkatkan tahap imun atau rintangan kepada penyakit, cubalah Nutriferon Shaklee. Nutriferon Shaklee adalah “immune booster” ciptaan pakar imun dari Jepun, Dr. Yasuhiko Kojima. 


No automatic alt text available.


Nak tahu khasiat mengenai Nutriferon, click link kt bawah ni.. nak tahu lg banyak, call atau pm sy k. http://bit.ly/2mM8xcX

Calling2x or pm2 ai ye 0165215057. Free Gift menanti anda yang menjadi AHLI dengan kami! Best kan!
Zainora Hayari
016-5215057
Shaklee Independent Distributor
COD Ipoh, COD Sg Pulai, COD Kampar 
Perak



No comments: