Monday, December 19, 2016

KENAPA PERLU MENGAMBIL SUPPLEMENT

Rasa-rasa cukup x nutrien utk kapasiti badan kita dgn hanya makan sayur-sayuran, buah-buahan dan makanan sihat yg lain? Setiap hari korg makan sayur dan buah dgn quantiti yg mencukupi tak? Kalau cukup, kadar nutrien tu lengkap x? Kalau tak cukup, hurmm mmg la kena top up hehe..
.
Ok.. kita tgk ye.. sayur-sayur dan buah-buahan yg kita ambil setiap hari ditanam di mana pun kita x tahu kan.. ok la, sudah tentu ianya ditanam seperti biasa. Persoalannya, tumbuh-tumbuhan ini pasti akan menggunakan racun serangga untuk membunuh atau mengawal serangan serangga dan makhluk perosak ke ladang mereka. Ini dapat menyelamatkan hasil tanaman daripada mengalami kerugian jika dimusnahkan oleh serangga atau makhluk perosak.
.
Kita selalu juga beli buah-buahan yang diimpot dari luar negara. Tetapi kita tidak pernah ambil tahu samada buah yang kita beli daripada pasaraya atau pasar malam atau Chow Kit itu ada mempunyai banyak kandungan racun makhluk perosak di dalamnya atau tidak. Walaupun racun tersebut tidak memberi kesan serta merta kepada kita namun ianya akan memberi kesan jangka panjang kepada kita seperti kanser usus dan sebagainya.
Jadinya, bila keadaan begini wujud di zaman moden, sememangnya vitamin yg wujud dlm buah dan syur itu akan terhapus.. mungkin dari 100% ianya akan jadi 50%. ditambah lagi dgn masalah pencemaran yg buruk dan banyak lg faktor2x penyusutan kadar nutrien terhadap sebijik buah dan seikat sayur.
.
Untuk menambah nutrien yg diperlukan dalam badan kita, haruslah kita tambah dgn supplement atau makanan tambahan. Bukanlah dikatakan kita tak perlu makan sayur dan hanya semata-mata ambik supplement, tapi kita perlukan supplement untuk penuhkan kadar nutrisi dalam badan kita. Itulah pentingnya supplement dalam kehidupan seharian kita.




Jika anda ingin sebarang konsultansi percuma mengenai vitamin tambahan yang diperlukan, tanpa segan silu moh pm atau call saya di sini, saya sedia membantu anda.


                                            
Zainora Hayari  
  Shaklee Independent Distributor 
  Ipoh, Kuala Kangsar, Gopeng, Kampar, Perak. 

No comments: